ODPOWIEDŹ MR,PiPS
Z 11 LUTEGO 2016 R.
NA INTERPELACJĘ POSELSKĄ NR 511
W SPRAWIE PŁATNEJ PRZERWY W WYKONYWANIU PRACY
W związku z interpelacją nr 511 w sprawie płatnej przerwy
w wykonywaniu pracy zgłoszoną przez Pana Posła Łukasza Rzepeckiego, uprzejmie
wyjaśniam, co następuje:
Przepisy prawa pracy regulujące czas pracy przewidują
przerwę w wykonywaniu pracy wliczaną do czasu pracy w wymiarze co najmniej 15
minut jeżeli dobowy wymiar czasu pracownika wynosi co najmniej 6 godzin (art.
134 Kodeksu pracy). Poprzez wliczenie jej do czasu pracy pracownik zachowuje za
czas przerwy prawo do wynagrodzenia. Zapewnienie takiego minimalnego odpoczynku
oznacza realizację wymogu przewidzianego w art. 4 dyrektywy
2003/88/WE z dnia 4 listopada 2003 r. w sprawie niektórych aspektów organizacji
czasu pracy. Na podstawie tego przepisu Państwa Członkowskie przyjmują
niezbędne środki w celu zapewnienia, że w przypadku gdy dzień roboczy jest dłuższy
niż sześć godzin, każdy pracownik jest uprawniony do przerwy na odpoczynek,
której szczegóły, w tym długość i warunki przyznania, ustala się w układach
zbiorowych pracy lub porozumieniach zawartych między partnerami społecznymi,
lub, wobec braku takich porozumień, w przepisach krajowych.
Przesłanką korzystania z 15 – minutowej przerwy jest
praca w konkretnej dobie w wymiarze co najmniej 6 godzin niezależnie od systemu
i rozkładu czasu pracy obowiązującego pracownika a także od wymiaru
zatrudnienia. Ma być ona zatem również zapewniona pracownikom zatrudnionym w
niepełnym wymiarze czasu pracy jeżeli pracują w danej dobie co najmniej 6
godzin.
Przepisy prawa pracy przewidują także dłuższe przerwy
w pracy wliczane do czasu pracy, a także dodatkowe przerwy w pracy, z których
mogą skorzystać określone kategorie pracowników ze względu na szczególną
ochronę im przysługującą lub warunki wykonywania pracy.
Dotyczy to m.in. pracowników młodocianych, dla których
przerwa w pracy trwa co najmniej 30 minut gdy ich dobowy wymiar czasu pracy
jest dłuższy niż 4,5 godziny (art. 202 § 31 k.p.).
Także pracownice karmiące dzieci piersią mają prawo do przerw w pracy w
wymiarze 30 minut jeżeli ich czas pracy obejmuje co najmniej 6 godzin, a jedną
taką przerwę gdy nie przekracza 6 godzin i wynosi co najmniej 4 godziny. W
przypadku karmienia więcej niż jednego dziecka długość przerwy wynosi 45 minut
(art. 187 k.p.).
Pracownikom niepełnosprawnym przysługuje dodatkowa
przerwa w pracy na gimnastykę usprawniającą lub wypoczynek wynosząca 15 minut
wliczana do czasu pracy (art. 17 ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o
rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych -
Dz. U. z 2011 r., Nr 1127, poz. 721, z późn. zm.).
Na podstawie § 7 pkt 2 rozporządzenia Ministra Pracy i
Polityki Socjalnej z dnia 1 grudnia 1998 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny
pracy na stanowiskach wyposażonych w monitory ekranowe (Dz. U. Nr 148, poz.
973) pracodawca jest zobowiązany zapewnić pracownikowi co najmniej 5 – minutową
przerwę, wliczaną do czasu pracy, po każdej godzinie pracy przy obsłudze
monitora ekranowego.
Należy wskazać, że regulacja dotycząca powszechnej 15
– minutowej przerwy w pracy ma charakter gwarancyjny oraz zapewnia minimalne
standardy dotyczące przerw w pracy (ich liczby i długości). Istnieje zatem
możliwość wprowadzenia u danego pracodawcy w aktach wewnątrzzakładowych (układ
zbiorowy pracy, regulamin pracy) czy w umowie o pracę bardziej korzystnych
regulacji dotyczących płatnych przerw w pracy. Mogą one polegać np. na
wydłużeniu długości przerwy do 30 minut, wprowadzeniu dodatkowej (drugiej)
przerwy w pracy w wymiarze 15 minut w przypadku wykonywania pracy w
przedłużonym wymiarze czasu pracy (np. od 8 do 12 godzin), obniżeniu dobowego
wymiaru czasu pracy, z przepracowaniem którego wiąże się nabycie prawa do
przerwy (np. 4 godzin). Możliwość korzystniejszego ukształtowania na poziomie
pracodawcy spraw przerw w pracy, za które przysługuje wynagrodzenie, pozwala
uwzględnić sytuację konkretnego pracodawcy i pracowników, sposób organizacji
procesu i czasu pracy, sytuację finansową pracodawcy.
Nieudzielenie przez pracodawcę przewidzianej
przepisami Kodeksu pracy obowiązkowej 15 – minutowej przerwy w pracy stanowi
wykroczenie przeciwko prawom pracownika . Zgodnie bowiem z art. 281 pkt 5 k.p. kto, będąc pracodawcą lub działając w jego imieniu
narusza przepisy o czasie pracy podlega grzywnie od 1.000 do 30.000 zł.
Inspektorzy pracy są także uprawnieni do nakładania grzywny w drodze mandatu,
której wysokość może wynieść do 2.000 zł. Ponadto, jeżeli pracodawca co
najmniej dwukrotnie ukarany za wykroczenie przeciwko prawom pracownika,
popełnia w ciągu dwóch lat od dnia ostatniego ukarania takie wykroczenie,
grzywna może być nałożona w tym trybie w wysokości do 5.000 zł. (art. 96 § 1a i
1b Kodeksu postępowania w sprawach o wykroczenia).
Przedstawiając powyższe uprzejmie informuję, że do
Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie wpływały dotąd postulaty
dokonania zmian w przepisach Kodeksu pracy dotyczących wydłużenia przerw w
pracy wliczanych do czasu pracy, wprowadzenia dodatkowej przerwy w pracy dla
pracowników pracujących w wymiarze ponad 8 godzin na dobę czy obniżenia wymiaru
godzin pracy uprawniających do przerwy w pracy. Obecnie nie są planowane prace
nad zmianą przepisów Kodeksu pracy w kierunku postulowanym przez Pana Posła.
Ponadto istniejące przepisy oraz instrumenty prawne,
którymi dysponuje Państwowa Inspekcja Pracy (prawo kontroli i wstępu do zakładu
pracy, występowanie w charakterze oskarżyciela publicznego w sprawach o
wykroczenia, możliwość nakładania grzywien w drodze mandatów) są wystarczające
aby przeciwdziałać naruszeniom przepisów o udzielaniu przerwy w pracy.
(http://www.sejm.gov.pl/sejm8.nsf/InterpelacjaTresc.xsp?key=147D4D3E)